MCE2015-logo

5 februari 2015
Rosarium, Amsterdam

Een event van

bbpmedia logothuiswinkelorg-2

  • Home
  • Nieuws
  • Spreker Jordie van Rijn over M-commerce Event

Spreker Jordie van Rijn over M-commerce Event

Jordie van Rijn over M-Commerce Event Jordie van Rijn is onafhankelijk e-mail marketing en eCRM consultant en trainer. In 2014 werd uitgeroepen tot één van de top 50 marketing influencers ter wereld op zijn vakgebied. Van Rijn is ook oprichter van het internationale kennisplatform voor marketing software & leveranciers selectie. Van Rijn: ‘Het e-mail kanaal – en vooral e-commerce – heeft de hoogste return on investment.’

Waarom ben je uitgenodigd als spreker?
‘De resultaten uit het e-mailkanaal indrukwekkend. Het is nog steeds het kanaal met de hoogste return on investment, helemaal in e-commerce. Onderzoek naar mobile e-mail laat zien dat voor een gemiddelde verzender tussen de 15 en 75 procent van de geopende e-mails vanaf mobile devices komen. Eigenlijk moeten we die opsplitsen in smartphones en tablets, want die zijn heel verschillend in zowel de interactie als de doorklik en conversies. Maar als je bedenkt dat een kwart van alle sales die op smartphones en tablets gedaan worden, binnenkomen binnen via e-mail, dan is dat een interessant verhaal. Een sessie over mobile e-mailmarketing mag dus op het M-commerce Event niet ontbreken. Als consultant heb ik de afgelopen jaren in Nederland én wereldwijd veel ervaring opgedaan en die deel ik graag.´

Wat ga je vertellen?
'Een paar jaar terug had ik nog geadviseerd om eerst te kijken welk percentage via mobile binnenkomt voordat je er mee aan de slag gaat (met name in B2B), maar dat hoeft nu niet meer. Mobile geoptimaliseerde e-mails, websites en landingpages zijn niet langer een luxe, maar een vereiste. Wanneer je rekening houdt met mobile, dan vraagt e-mailmarketing een andere benadering. De context verschilt; mensen zijn onderweg, checken hun mail vanuit bed of tijdens het tv-kijken. Daar kun je als marketeer op inspelen. Best practices qua design en invulling zijn veranderd. Aan de hand van voorbeelden laat ik valkuilen en tips zien van mobile e-mailmarketing, lekker praktisch dus. Maar let op, er is een verschil tussen een e-mail die goed toont op mobile en één die geoptimaliseerd is voor conversie, dat zijn dus twee verschillende dingen. Met alleen een mobile geschikte e-mail ben je er nog niet.’

Welke trends signaleer je?
‘De (door)ontwikkeling van e-mail marketing software gaat razend snel, de tools worden betaalbaarder en kunnen een hoop meer dan voorheen. Ik ben bezig met de voorbereidingen van een nieuw onderzoek naar de functionaliteiten van de email tools. Die ga ik zelf ook gebruiken als hulp bij het opstellen van eerste longlists als ik toolselecties en RFP’s begeleid.

Zowel in B2B als B2C neemt marketing automation een vlucht. Dan heb je het over het automatiseren van marketing werkzaamheden – niet alleen email. Marketing automation heeft de belofte in zich van efficiënter werken door middel van scoring en data verzamelen. En je kunt complexere campagnes en lifecycle / buying cycle marketing inregelen die anders niet eens mogelijk waren. Het belang van intelligentie daarachter wordt nog wel onderschat. Wat betreft smartphone gebruik zie je dat deze ontzettend snel sociaal zijn geaccepteerd, niet alleen dat iedereen ze gebruikt, maar ook dat er geen weerstand is als iemand ten alle tijde zijn mobiel erbij pakt. Nederland is daarin een early adaptor, het is zeker nog niet in ieder land zo. Bij een etentje met vrienden liggen de smartphones op tafel en doet de rest van de wereld gewoon mee aan het gesprek. Of er wordt een uitgebreide photoshoot gehouden bij een feestje; voor op Facebook.’

Waarom moeten marketeers naar het event komen?
‘Ik ga heilige huisjes omver schoppen. Bijvoorbeeld de integratie van kanale: social, instore, mobile, e-mail die moeten allemaal perfect op elkaar worden afgestemd, geintegreerd worden en samenkomen in een fonkelende ‘Omni-channel experience! Maar is dat wel zo. Het lijkt een van die heilige marketing huisjes te worden, net als ‘relevantie’, waar je als marketeer niet tegenaan mag schoppen. Maar vraag je als marketeers eens af of ieder initiatief wel écht werkt! Het hoeft wat mij betreft alleen samen te komen als het meerwaarde biedt voor het bedrijf én daarna op de tweede plaats als het meerwaarde heeft voor de klant!’

Jordie van Rijn adviseert onder andere Unilever, KLM, EndeMol, Roche, NRC en de Bijenkorf. Daarnaast is hij auteur van het boek e-mail marketing in 60 minuten.

 



 

Sponsors

Asendia      Logo-subheadline-outline1      MeasureWorks