MCE2015-logo

5 februari 2015
Rosarium, Amsterdam

Een event van

bbpmedia logothuiswinkelorg-2

  • Home
  • Nieuws
  • Karin den Bouwmeester over M-commerce Event

Karin den Bouwmeester over M-commerce Event

Karin den Bouwmeester, psychologe, is sinds 2012 eigenaar van het advies- en onderzoeksbureau Userproof. Den Bouwmeester houdt zich bezig met gebruikersonderzoek in de breedste zin van het woord. Op het M-commerce Event, dat op 5 februari is gepland, vertelt ze over haar onderzoek naar het gebruik van de mobiele telefoon bij het shoppen naar fashion.

Waarom ben jij als spreker uitgenodigd?
‘Userproof houdt zich bezig met vragen als : Wie zijn uw klanten? Wat drijft hen? Waarom gedragen zij op een bepaalde manier? Wat kan er verbeterd aan een gebruikservaring? Hoe gebruiksvriendelijk is uw website, winkel of product eigenlijk? Om daar achter te komen, houden we regelmatig onderzoeken onder speciale doelgroepen. Ik ben nu uitgenodigd om over het ‘Mobile Fashion Shopper onderzoek’ te vertellen.’

Kun je vast een tip van de sluier oplichten?
‘Het is een kwalitatief onderzoek geweest onder een groepje vrouwen die een hoge interesse in shoppen en mode hebben en die regelmatig online kleding kopen. We hebben voor het onderzoek een speciale social media-app op de telefoon gebruikt. Zo konden de deelnemers gelijk reageren op vragen, ervaringen delen en konden wij op onze beurt realtime contact maken. Al snel bleek dat deze vrouwen hun mobiele telefoon vooral gebruiken om zich te ontspannen. Ze doen dat in de pauze op hun werk, maar ook ’s avonds in bed na een dag hard werken. Ze lezen modeblogs, bezoeken sites en doen online aankopen. De telefoon als device past perfect bij dat moment van ontspanning. Wat we ook ontdekten is dat ze heel snel afhaken als de site op hun telefoon niet lekker werkt. Zodra er obstakels of problemen zijn pakken ze hun tablet of desktop, of haken af. Als je de aandacht van deze vrouwen wil trekken is het dus belangrijk dat je inspeelt op die behoefte aan ontspanning. Webshops die dat doen scoren hoog bij deze doelgroep.’

Wie moeten er naar het M-commerce Event komen?
‘Wie niet, zou ik bijna zeggen. Iedereen die zich bezig houdt met online sales. Het is belangrijk om te weten hoe je doelgroep het mobieltje of tablet gebruikt. Daar is nog niet veel onderzoek naar gedaan. Althans geen kwalitatief onderzoek. Zowel de smartphone als de tablet zijn vaak het beginpunt van de reis naar de aankoop. Een retailer kan niet véél intiemer worden met de klant dan via de smartphone. En echt: er is wel degelijk verschil tussen het gebruik van de smartphone, de tablet en de desktop. Dat gedrag kun je niet over één kam scheren. Door beter in te spelen op de specifieke behoeften die samengaan met gebruik van een mobiele telefoon ben ik er van overtuigd dat er meer winst te behalen is via de Smartphone. Daarom ben ik op dit moment bezig ben met de ontwikkeling van een nieuwe onderzoeksapp. Die app zal onderzoekers helpen om inzichten op te doen over wat mensen nou precies op hun Smartphone doen als ze niet achter de computer zitten.’

Bron: MarketingTribune 

 

Sponsors

Asendia      Logo-subheadline-outline1      MeasureWorks